Stockholms helgen

Första loppet i Stockholm var Arlanda test track racing, ett GP lopp på en motorbana. Damerna startade i en egen startgrupp och visade verkligen vad vi går för då vi satte 'nytt rekord' i högsta medelhastighet för damklungan hittils igår. Enligt min garmin hade vi 41,5km/h, vilket är en väldigt bra medelhastighet. Enligt resultat listan hade vi ännu hörge, hela 42,7km/h. I vilket fall som helst så var det ett snabbt lopp. Loppet i sig var ganska behagligt, vi höll den hög farten hela tiden så attackerna som kom hemtades in nästan direkt. Klungan var hyfsad samlat ut på sista varvet men in på målrakan var vi bara 4st kvar, det blev en spurt som Martina Thomasson tog hem, andra platsen gick till Susanne Nystrand och tredje platsen knep jag. 
Min största besvikelse över dagen var nerskärningen på priserna. Jag segarde detta loppet förra året och vann då 2kg choklad. Jag förväntade min att Martina skulle få en sådan men istället fick hon välja mellan en paradis eller en aladin. Samtidigt i H30, fick segaren 2kg choklad och tvåan 2st aladin/paradis askar. Dåligt att det är bättre priser till veteranerna än till eliten. 
Själv var jag så lycklig över min första pallplats i damelit att jag inte la mycket enegri på mina 125g choklad. ;)

foto: www,jeppman.com

 

Nästa lopp i Stockholm var falken loppet. Jag vill inte låta negativ men 50km på ett linjelopp i damelit? Nej det är lite för kort tycker jag. Tillskillnad från förra årets hagel så hade vi iallafall strålnde sol. Loppet var ganska segt och det var lie tråkig körning. Enligt mig själv fanns det bara en aktiv cyklist under loppet och det var Sara Penton, hon försökte flera gånger ocg ville skapa lite körning. Men svaren var få. Endast när någon kom iväg kördes det i klungan, sen stannade det av. med 2-3km kvar till mål gjorde Sara Penton den angörande attacken som ledde henne till seger. Samtidigt i klungan sänktes farten och alla blev spända på spurten, Moa Johansson drog igång tidigt och tog andra platsen, jag drog igång lite för sent men lyckades endå med stor marginal ta tredjeplatsen. 
Och självklart var jag glad över tredjeplatsen men lyckligast var jag över att ha min mor under mig i resultatlistan för första gången iår.
 

Kommentera här: